Tiedote kuljetuspalvelun käyttäjälle
Hykykyyti on nyt Sotekyyti
Vuosina 2017–2022 toimineen hyvinvointikuntayhtymän aikana käyttöön otettu nimi Hykykyyti
poistuu käytöstä. Käytämme hyvinvointialueella 1.9.2025 alkaen sosiaalihuollon kuljetuksista
nimitystä Sotekyyti.
Välityskeskuksen uusi sähköpostiosoite ja asiakassovellus
Kilpailutimme kuljetuspalveluiden välityskeskuksen alkuvuodesta 2025. Palvelua jatkaa Lahden
Aluetaksi Oy, joka on toiminut välityskeskuksenamme myös aiemmin.
Tilauskanavat pysyvät ennallaan, mutta sähköpostiosoite ja asiakassovellus päivittyvät uusiin.
Näin tilaat kuljetuksen
• Puhelimitse: 032 100 500
• Sähköpostilla: sotekyyti@lahdenaluetaksi.fi
• Tekstiviestillä: 044 7700 790
• Tilaussovelluksella: SOKU-sovellus
Asiakassovellus
Nykyinen SOTE kyyti -sovellus poistuu käytöstä. Asiakassovelluksena toimii 1.9.2025 alkaen
selainpohjainen SOKU-sovellus. SOKU toimii kaikilla laitteilla, joissa on internet-selain, kuten
älypuhelimilla, tableteilla ja tietokoneilla. Sitä ei asenneta sovelluskaupan kautta. Voit tallentaa
SOKU:n pikakuvakkeeksi laitteesi sovellusnäkymään. Pikakuvaketta painamalla palvelu aukeaa, kuten muutkin sovellukset.
Ohjeet SOKU:n käyttöön löydät hyvinvointialueen verkkosivuilta – katso alla oleva kohta Ajantasaiset ohjeet.
Ajantasaiset ohjeet
Löydät ajantasaiset ohjeet kuljetuspalvelusta ja asiakassovelluksen käytöstä hyvinvointialueen
verkkosivuilta seuraavasti:
• Ajantasaiset asiakasohjeet (paijatha.fi)
• Huomioithan, että kuljetuspalveluohjeita on kaksi:
o uuden vammaispalvelulain mukainen, liikkumisen tukena järjestettävä kuljetuspalvelu
o vanhan vammaispalvelulain mukaisena myönnetty kuljetuspalvelu
Lisätietoa ja muistettavaa
Henkilöllisyyden tarkastaminen
Sinun tulee esittää kuljettajalle henkilöllisyystodistus matkan alkaessa. Henkilöllisyystodistuksena hyväksytään esimerkiksi passi, henkilökortti, kuvallinen tai kuvaton Kela-kortti tai ajokortti.
Jos sinulla ei ole mukana henkilöllisyystodistusta eikä henkilöllisyyttä voida todentaa, sinun tulee maksaa matka itse.
Terveydenhuollon matkat
Vammaispalvelulain, sosiaalihuoltolain tai erityishuoltolain mukaisesti myönnettyjä kuljetuspalvelumatkoja ei voi käyttää terveydenhuoltomatkoihin. Terveydenhuoltoon ja apuvälineiden huoltoon liittyvät matkat tulee tilata paikallisesta Kela-taksin tilausnumerosta.
Välipysähdys
Matkan aikana on mahdollista tehdä yksi enintään 15 minuutin välipysähdys, esimerkiksi pankkiautomaatilla käynti. Pysähdys saa pidentää reittiä enintään kaksi kilometriä. Tarve välipysähdykselle on mainittava matkaa tilattaessa.
Paluu asiointikohteesta kotiin tai muualle lasketaan aina uutena matkana. Jos pysähdys kestää
yli 15 minuuttia, kuljettaja ei ole velvollinen odottamaan. Tällöin sinun tulee tilata uusi matka välityskeskuksesta.
Palautteet
Voit antaa kuljetuspalveluihin liittyvät palautteet puhelimitse tilausnumeroon tai nettilomakkeella.
Lomakkeen löydät Lahden Aluetaksin verkkosivuilta seuraavasti:
• Palaute kuljetuspalveluista (lahdenaluetaksi.fi)
• Sivun alaosassa on lomakepohja palautteen antamista varten
Palautteen antaminen on tärkeä ja konkreettinen tapa vaikuttaa kuljetuspalveluihin. Kaikki palautteet käsitellään vammaispalveluissa.
Seurantaryhmä
Kuljetuspalveluiden seurantaryhmä tuo yhteen asiakkaat, vammaispalvelut ja sidosryhmät, jotta
voimme kuulla kokemuksia ja kehittää kuljetuspalvelua yhdessä.
Seurantaryhmä kokoontuu neljästä viiteen kertaa vuodessa. Kokouksissa kuullaan välityskeskustoimijan, vammaispalveluiden, sidosryhmien sekä asiakkaiden ajankohtaisia terveisiä, toi
veita ja palautteita. Lisäksi kokouksissa käsitellään ajankohtaisia teemoja.
Seurantaryhmän jäsenenä voi toimia esimerkiksi yhdistysedustajana tai itseään edustaen. Jäseniltä toivotaan aktiivista osallistumista. Kokoukset pidetään pääasiassa etäyhteydellä Teamsissä.
Jos olet kiinnostunut seurantaryhmän toiminnasta ja haluat liittyä mukaan, voit olla yhteydessä
kuljetuskoordinaattori Tony Töyrylään p. +358 44 482 8926, sähköposti: tony.toyryla@paijatha.fi