Siirry pääsisältöön
Päijät-Hämeen Näkövammaisten logo.
Päijät-Hämeen Näkövammaisten logo.

Es­teet­tö­myys­di­rek­tii­vi ja di­gi­pal­ve­lut – onko saa­vu­tet­ta­vuus oikeasti pa­ran­tu­nut?

Esteettömyysdirektiivi toi tärkeitä muutoksia tiettyihin digitaalisiin palveluihin. Tämä tarkoittaa, että kesäkuun 28. päivästä alkaen seuraavien digitaalisten palvelujen pitäisi olla helpompia ja sujuvampia käyttää kaikille: sähköiset viestintäpalvelut (puhe-, tekstiviestit, sähköposti, pikaviestimet) tv:n ohjelmaoppaat, älytelevisioiden sovellukset ja niiden verkkosivut lento-, juna-, bussi- ja vesiliikenteen digipalvelut ja liput digitaaliset pankkipalvelut (osa ollut jo aiemmin lain piirissä) sähkökirjat ja niiden lukusovellukset, verkkokaupat.

Näissä palveluissa tulee olla myös saavutettavuusseloste ja kanava palautteelle. Huom! Saavutettavuusvaatimukset eivät koske mikroyrityksiä. 

Lisätietoja: Uudet esteettömyysvaatimukset (Traficom)- Ulkoinen linkki

Haluaisin kuulla sinun kokemuksesi:

Kuinka helposti pystyt tällä hetkellä käyttämään näitä digipalveluja? Mikä toimii hyvin ja missä on vielä parannettavaa?

Millaisia kokemuksia sinulla on verkkokauppojen käytöstä ruudunlukijalla tai suurennusohjelmalla? Onko jokin palvelu toiminut erityisen hyvin tai huonosti?

Mikä on näkemyksesi esteettömyysdirektiivistä? Mitä se tarkoittaa juuri sinulle? 

Vastaa viimeistään 24.8. Terhi Manniselle eli terhi.manninen@nakovammaistenliitto.fi

Kiitos jo etukäteen, että jaat kokemuksesi, niistä on suuri apu saavutettavuuden parantamisessa. Kokoan palautteista myös yhteenvedon, jonka  esitän Liikenne- ja viestintäministeriön esteettömyysdirektiivin kansallisen toimeenpanon seurantaryhmälle. 

Ystävällisin terveisin,

Terhi